Roberto Vacchi Logotype

Giro d’Italia 2018 etapp 1-5

Publicerat den 5/12 2017 kl 20:45 i Cykel

Giro d’Italias bansträckning offentliggjordes förra veckan. Sedan tidig höst var det ju klart att man blir första Grand Tour som startar utanför Europa. I Jerusalem närmare bestämt. Detta faktum är en av orsakerna att man jobbat för att få starta här. En annan anledning sägs vara att man vill hedra Gino Bartali med detta. Bartali som hade sin storhetstid på 1930 och -40 talet och som hann med att vinna Girot tre gånger och Tour de France två, bland mycket annat. Exempelvis Milano-Sanremo fyra gånger och Lombardiet Runt tre. Som Anders och jag pratade om under årets Giro så hjälpte ju Bartali judiska flyktingar under andra världskriget med att transportera falska dokument som han petade ner i i sadelröret. Han cyklade främst till Assisi och det sägs att med sin gärning så räddade han livet på 800 judar. Det var något han aldrig pratade om men som kom fram efter hans död. 2011 tilldelades Bartali utmärkelsen Rättfärdig bland folken som utdelas av Israel till icke-judar som räddade livet på judar under andra världskriget genom att riskera sina egna liv.
En tredje orsak, som så klart måste räknas in, trots att man inte pratar om det utåt måste ju vara ekonomin. Det troliga är att Giro d’Italia kommer att få god hjälp med allt på plats och med transporter. Det är ju lite logistik att tänka på. Men det började ju lite illa efter presentationen av Girot. I själva presentationen stod det att första etappen har både start och mål i Västra Jerusalem. Det gillades inte och flera ministrar påpekade att det bara finns ett Jerusalem. Omedelbart hotade Israel med  att dra sig ur om man inte snabbt åtgärdade detta. Det verkat ha lugnat sig då Giroorganisationen snabbt tog bort Västra från alla offentliga texter och presentationer och bad om ursäkt. Man menade att man bara ville klargöra vilken del av Jerusalem som etappen skulle gå. Även om tävlingsledningen sagt sig vilja hålla sig till sporten och inte blanda in politik i detta så får dom nog räkna med det. Och det fick dom redan här.

Giro d’Italia kan komma att bli hetare än Tour de France nästa år. Chris Froome har deklarerat att han kommer till start och dessutom kommer troligtvis Tom Dumoulin tillbaka för att försöka försvara den rosa ledartröjan. Fabio Aru ska också köra och kanske Vincenzo Nibali. Den sistnämnde är dock osäker och han har VM i Innsbruck i tankarna varför han gärna också vill köra Vuelta a España som förberedelse. Det kanske också finns en bättre chans att vinna Touren igen då Froome först ska köra Girot. Samtidigt, efter sejouren i Israel så fortsätter ”la corsa rosa” i Nibalis Sicilien. Vi får se.

Vilka som än kommer så är det ett vackert Giro d’Italia vi får uppleva. Jag tänkte att jag under några dagar ska presentera sträckningen för Giro d’Italia med banprofiler, några etapper i taget. Vi börjar med de första fem.

Etapp 1, 4 maj, Jerusalem-Jerusalem 9,7 km (individuellt tempo)
Et 1
En kort inledande tempoetapp som dock inte är så enkel. Som ni ser så är det lite kuperat men framförallt tekniskt. Ett dussin svängar kommer att innebära att man kan vinna mycket på att hitta en bra linje. Det kanske till och med kan bli avgörande.

Etapp 2, 5 maj, Haifa-Tel Aviv, 167 km
Et 2
Etappen till Tel Aviv går ju ganska nära kuststräckan och det kan ju kanske hjälpa att få lite liv på denna etapp som annars bara innehåller ett bergspris som kommer att ligga i Zikhron Ya’aqov (Jakobs minne), uppkallat efter denna bosättnings första beskyddares far, James Mayer de Rothschild (sonen var den franska baronen Edmond James de Rothschild). Utöver det så är det inget annat som talar för att denna dag blir en stor klungspurt. Kan behövas för det är inte så extremt många chanser för spurtarna i detta etapplopp.

Etapp 3, 6 maj, Be’er Sheva-Eilat, 229 km
Et 3
Sista dagen i Israel är rena ökenetappen. Nämligen i Negev öknen som ju täcker mer än hälften av Israels yta. Denna etapp passerar man bland annat Sde Boker där Staten Israels grundare och första premiärminister David Ben-Gurion och hans fru Paula ligger begravda. Det var här de levde de sista åren av sina liv. Om spurtarna inte får sand i ögonen så kommer dom att göra upp om segern här.

Etapp 4, 8 maj, Catania-Caltagirone, 191 km
Et 4
Efter en vilodag så fortsätter Girot på sin hemmaplan. Sicilien var vi på redan ifjol, nu är det dags igen. Här blir det ingen lek. Det är oerhört kuperat och inte en lugn stund. förutom nån mil i början. Sista 13 kilometerna går det svagt uppför och det kan hända en hel del. Samtidigt finns det ju alltid någon eller några finalen passar för varför dess lag kommer att se till att den cyklisten får chansen att köra för segern.

Etapp 5, 9 maj, Agrigento-Santa Ninfa, 152 km
Et 5
Andra av tre etapper på Sicilien startar i 1994-års VM-stad för herrproffsens linjelopp Agrigento. En vacker stad med massvis av ögongodis för den kulturellt och arkitektur intresserade. På VM vann Luc Leblanc på en riktigt tuff bana. Tufft blir det också på Girots femte etapps andra halva. Också på denna etapp går det uppför på slutet. Inte direkt spurtarnas paradis, etapperna på Sicilien. Men bedårande som paradiset för oss som tittar.

Nästkommande fem etapper får ni läsa om snart.

Ciao
Roberto

Girokartan

Skriv kommentar